امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان چه در مصالح بکار رفته و چه در ماشین آلات بکار رفته در صنعت راه و ساختمان و عمران و معماری موفقیت های زیادی صورت گرفته تا کار را برای معماران و مهندسین عمران راحت تر کرده و به عمران و آبادسازی کمک شایانی کند.

مصالح ساختمانی سبک جدید

همانطور که ذکر شد یکی از مهمترین ویژگی های تمامی مصالح ساختمانی جدید،سبک بودن به علت سهولت در اجرا و حمل و نقل می باشد.بر این اساس در ادامه به معرفی سبک ترین مصالح ساختمانی بخصوص بتن ها خواهیم پرداخت.اما قبل از آن باید بدانید مصالح ساختمانی سبک به چه موادی اطلاق می شود.

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی که وزن مخصوصششان از نمونه ها و همتاهای خود کمتر بوده و استفاده از آن می تواند به کاهش کلی وزن ساختمان و یا سازه کمک محسوسی کند.

 

[ همچنین بخوانید: راهنمای جامع تایپوگرافی در گرافیک ]

معرفی معروفترین مصالح نوین ساختمانی

پس از ذکر تمامی مزایای انواع مصالح ساختمانی سبک و در عین حال نوین،چند نوع از معروفترین آن ها را همراه با کاربردشان به شما معرفی خواهیم کرد. 

لازم به ذکر است که بخشی از این مصالح ساختمانی به ندرت در ایران کاربرد داشته و کمتر استفاده ای تا کنون از آن ها شده است.لیکن پیشبینی می شود که در سال های پیش رو تمامی این مصالح در معرض اجرا قرار خواهند گرفت.اما مهم ترین گزینه های قابل معرفی از این دست عبارتند از :

1) بلوک های سبک

بلوک سبک متشکل از آب،سیمان و دانه های مخصوصیست که در آن به کار می رود که چگالی آن حدود 1700 کیلومتر بر متر مکعب می باشد.این بلوک ها بسیار مقاومند و در عین حال بسیار سبک هستند.

دوام پس از بکار گیری این بلوک ها باعث شده تا جای خود را در صنت ساختمان سازی سریعا پیدا کنند همچنین از جنبه اثرات زیست محیطی باید بگوییم که بلوک های سبک بسیاربا محیط زیست سازگار می باشند و استفاده از آنها بسیار به صرفه است.همچنین نحوه به کار گیری بلوک های سبک آسان تر و سریع تر از دیگر مصالح جایگزین آن است.

بلوک سبک

2) بتن های خود ترمیم شونده

3)کاشی های نوین حرارتی

نسل جدیدی از کاشی ها تحت عنوان کاشی های حرارتی وجود دارند که مقاومت بالایی دارند.علاوه بر آن این کاشی ها از قابلیت بسیار جالب حرارتی برخوردار می باشند.کاشی های حرارتی لعاب هایی با خاصیت جاری شدن جریان الکتریسیته دارند که منجر به تولید گرما با یک تغییر ولتاژ می شوند.

کاشی های حرارتی می توانند بخشی از گرمای منازل را به طور مطبوع (بخصوص در کف ساختمان)تامین نمایند.پیشبینی می شود در سال های آینده این تکنولوژی پیشرفت های علمی تری خواهد کرد و بعید نیست جایگزین سیستم گرمایشی کف و یا گاها سقف شود.

 

 [ همچنین بخوانید:  پلاتر چیست و چگونه صنعت چاپ را دگرگون کرده است؟]

کاشی حرارتی

برای خرید انواع آبگریز کننده سهند شیمی کلیک کنید

4) شیشه های نوین هوشمند

شیشه های نوین به تازگی وارد عرصه انبوه سازی شده است.این شیشه ها با قابلیت مات و یا شفاف سازی تولید می شوند.با استفاده از این شیشه ها می توانید هنگام روز از نور خورشید استفاده کرده و پس از تاریکی هوا آن را به طور کامل در حالت مات قرار دهید.عمر مفید این شیشه ها حدود 10 سال برآورد شده است.همچنین این شیشه ها قابلیت نمایش تصویر را با استفاده از یک ویدیو پروژکتور را خواهند داشت.